D-Noc Photography

Problemer med sociale medier

Den seneste uges tid har budt på et par uheldige episoder, hvor sociale medier har gjort sig uheldigt bemærket i forhold til deling af billeder.

Først oplevede jeg at Flickr havde ændret funktionaliteten på deres "Share on Facebook" knap, således at den ikke længere lavede et link til billedet på Flickr, men derimod lavede et album på Facebook og oprettede en kopi af billedet der i. Begrundelsen fra Flickr var at det var en mere brugervenlig oplevelse og at billederne kunne præsenteres på en måde der var mere i tråd med den måde billeder blev vist på Facebook.

Det kan de jo som sådan have ret i, men her er problemet: På Flickr siger brugerbetingelserne, som man accepterer når man opretter sig som bruger, at det er brugerne der har alle rettigheder til brugerens egne billeder. Men på Facebook er der lidt andre betingelser. Facebooks betingelser siger blandt andet at det indhold brugerne genererer tilhører Facebook. Dette gælder også billeder og lignende.
Når Flickr pludseligt ændrer deres "Del på Facebook" knap til at være en "Kopier til Facebook" knap, uden at brugerne kan se at der sker noget andet end de er vant til, risikerer brugerne at give afkast på alle deres ophavsmæssige rettigheder, fordi de ikke er klar over at deres billede nu pludseligt er blevet kopieret til Facebook.
Havde Flickr blot informeret brugerne om at der var tale om en kopiering, der betød at deres billede ville blive underlagt Facebooks betingelser, så ville det som sådan være okay. Det ville ihvertfald være op til brugerne selv om de ville kopiere til Facebook.

Bemærk at det ikke er Facebook der er "skurken" her. Der er mere Flickr der har foretaget en brugerfjendsk ændring af hvad deres "Share on Facebook" knap gør. Den har pludselig fået en anden funktion end hvad den slags knapper eller har.
Det skal dog siges at Flickr nu har skrevet en Officiel forklaring i deres Hjælpeforum hvor de forklarer hvad der sker. Det hjælper naturligvis de brugere der besøger forummet, men det er desværre nok kun de færreste. Resten vil selv skulle finde ud af hvad der lige skete når de delte et billede på Facebook.

Anden uheldige episode var nyheden der kom igår om at Instagram nu vil til at sælge brugernes billeder. Instagram er blevet opkøbt af Facebook og har tilsyneladende nogle betingelser der minder ret meget om Facebooks. Jeg bruger ikke selv Instagram, så jeg kender dem ikke.
Denne udmelding fik brugerne op af stolene, og i dag var Instagram så nødt til at komme med en revideret udmelding om at de naturligvis ikke ville sælge brugernes billeder alligevel.
Den nye udmelding ændrer dog ikke på at betingelserne ikke er ændret, og at de stadig giver Instagram mulighed for at sælge brugernes billeder.

Moralen på disse episoder må være at brugerne af de sociale medier bør være mere opmærksomme på hvad de reelt accepterer når de accepter et socialt medies betingelser. Jeg deler selv mine billeder på Flickr, som et offentligt "galleri" hvor jeg beholder alle rettigheder. På Picasa, som et privat familiealbum hvor jeg også beholder alle rettigheder, og endeligt på Facebook, hvor mere "ligegyldige" snapshots kan anvendes. Det er ikke kun et spørgsmål om at have for høje tanker om sig selv som fotograf, men mere et spørgsmål om hvad man vil acceptere at ens billeder fra byture, sommerferier sydpå o.l. KAN ende med at blive brugt til kommercielt.

Copyright © 2017 - Design by FS